erwinenannemie.reismee.nl

Eindelijk weer een update,,,

Hallo allemaal,

De afgelopen paar dagen hadden we geen internet tot onze beschikking. Of beter gezegd, in Eidfjord hadden wij geen zin om daarvoor te moeten betalen en in Laerdal kregen we geen verbinding met het draadloos netwerk... ;-)
Dat betekent dat jullie vandaag een extra lang verhaal met extra veel foto's krijgen. Hoe mooi is dat?

Dinsdag hebben we de langste 267 kilometer ooit gereden. In totaal hebben we er 6,5 uur over gedaan. En dat is dan zonder de pauzes of het wachten op de veerboot. Maar WAUW, wat was het die 6,5 uur waard. We hebben echt onze ogen uitgekeken. Dit was duidelijk een dag van 'een foto zegt meer dan 1000 woorden'. Dus hieronder, speciaal voor jullie, zo'n 4000 (willekeurige) woorden...

De camping was makkelijk te vinden. En nadat we ons hutje geïnspecteerd hadden, zij we nog even doorgereden naar Voringsfossen, een waterval van 145 meter. Deze was iets moeilijker te vinden, maar ook dat is ons gelukt. 'Helaas' waren er twee watervallen te zien, en zijn we er eigenlijk nog steeds niet uit welke van de twee nou Voringsfossen was. Maar och, ze hebben allebei een diepe indruk achter gelaten. De een vanwege de hoeveelheid water en het bijbehorende geluid. De ander vanwege de regenboog die er bij zat.

Na de watervallen zijn we nog heel even het centrum in gegaan, in de hoop dat we nog wat boodschappen konden doen, maar dat viel vies tegen. Uiteindelijk hebben we dus maar bij een lokale snackbar gegeten. Hier hebben we de eerste Noor ontmoet die geen Engels sprak. Maar met behulp van plaatjes en vingers hebben we toch ons eten gekregen. De rest van de avond hebben dus zonder televisie en internet doorgebracht. En voor de verandering hebben de nacht tegenover elkaar doorgebracht, in plaats van naast elkaar of boven elkaar.

Na onze ervaringen van dinsdag hebben we woensdag besloten om onze route een beetje aan te passen. We zijn dus niet via Gol en Borgund naar Laerdal gereden, maar we hebben Gol geschrapt. We zijn weer begonnen met een overtocht met de veerboot. En het landschap blijft geweldig. Dinsdag hebben we de fjorden in zonlicht kunnen zien, vandaag is het een beetje grijs weer. Maar ook dat heeft wel iets moois. Oh, en vandaag is de dag van de tunnels. Behalve de 'normale tunnels' van zo'n 200 meter tot 1500 meter, hadden we vandaag tunnels van 11,4 kilometer, 7 kilometer, van 5 kilometer en zelfs eentje van 24,5 kilometer. De tunnels worden hier aan de binnenkant niet afgewerkt, waardoor ze ons een beetje doen denken aan de wachtrij bij de Pandadroom in de Efteling. Alleen hebben ze hier geen watervallen in de tunnel, maar die hebben ze buiten de tunnels dan weer genoeg.

Onze eerste stop was Borgund, waar we het oudste en best-bewaarde staafkerk van Noorwegen (gebouwd rond 1150) wilden gaan bekijken. Helaas staat deze in de steigers, in verband met restauratiewerkzaamheden. Gelukkig mogen we wel binnenin kijken, en gelukkig hebben wij een flitser op ons fototoestel, want het was wel erg donker daar.

Na de kerk zijn we doorgereden naar ons appartement in Laerdal. Ook hier ziet alles er weer mooi uit. Het zou alleen fijn zijn als de zon weer wat meer zou doorbreken.
We zijn nog even boodschappen gaan doen, bij de Coop, waar we de champignons per stuk moeten betalen en zelf ons brood hebben gesneden in een broodsnijmachine. ‘s Avonds hebben we zelf gekookt, en het was heerlijk.De rest van de avond zijn we bezig geweest om te proberen om jullie op de hoogte te houden. Helaas is dat dus niet gelukt.

Donderdag hebben we een redelijk rustige dag gehad. We zijn naar Flam geweest om daar een ritje te maken met de trein.

Deze trein legt 20 kilometer af, en stijgt daarbij 864 meter. Uiteraard is het uitzicht weer super, ondanks dat we vandaag ook weer 'grijs weer' hebben. Als we boven zijn stappen we uit, in de veronderstelling dat we hier een of ander knus dorpje kunnen bekijken. Helaas valt dat een beetje tegen. Het dorpje bestaat uit ongeveer vijf huizen. We lopen een stukje door de omgeving, eten onze boterhammetjes tussen de fjorden (het brood is hier trouwens een beetje een kruising tussen ons brood en roggebrood), en gaan weer terug naar het station.

Op het station drinken we nog een kop koffie en eten een stukje Daim-taart. Wat hebben we het toch weer zwaar...
Helaas lijken de Noorse spoorwegen een beetje op de Nederlands spoorwegen, dus uiteindelijk vertrekken we weer met een half uur vertraging.
Onderaan bekijken we de souvenirwinkels, waar het ons lukt om niks te kopen.
En dan vinden we het ook wel weer genoeg geweest voor vandaag. We gaan terug naar ons appartement, doen de was, halen boodschappen, koken en doen de rest van de avond niks nuttigs meer. Per slot van rekening blijft het toch vakantie.

En vandaag zijn we naar Alesund gereden. Het thema van vandaag: veerboten. In totaal zijn we vier keer met de veerboot overgestoken. En stiekem raken we een beetje verwend door al die mooie uitzichten, want bij de laatste overtocht zijn we weer in de auto gaan zitten, omdat het wat fris was. Erg he...

In Alesund zelf hebben we weer eerst onze slaapplaats opgezocht. Ook deze lijkt steeds luxer te worden. Vanavond slapen we in een 2-verdieping appartement, waar we zelfs vloerverwarming hebben, en een compleet ingerichte keuken, met vaatwasser.
We installeren ons weer, en vertrekken richting het centrum van Alesund. De stad is in 1904 afgebrand en vervolgens weer helemaal opgebouwd in Art Deco stijl. Erg leuk om te zien. En blijkbaar is er vandaag een soort van horeca-vakbeurs / preuvenemint / braderie in de stad, dus het is erg gezellig, en het ruikt heerlijk. Jammer alleen dat alles hier echt duur is (1 chocolaatje kost € 1,27). Maar we amuseren ons toch prima.

Als we (een gedeelte van) het centrum bekeken hebben, rijden we nog even naar een uitkijkpunt, waar we in een oogopslag de hele stad kunnen zien. Ook hier geldt weer: WAUW!!

Na deze aangename verrassing gaan we weer boodschappen doen. Vanavond is het tijd voor de barbecue. Het is de hele dag lekker weer geweest (zo'n 20 graden met een lekker zonnetje), dus vanavond kan het eindelijk.

We hebben een heerlijke avond, en een heerlijke dag gehad, en als de volgende twee weken van deze vakantie net zo mooi worden als de eerste week, dan kan deze vakantie echt niet meer stuk.

Oh, en we hebben elkaar nog steeds niet de koppen ingeslagen!

oudjes

Geweldig om jullie ervaringen te mogen delen. We kunnen niets anders zeggen dan blijf genieten en nog veel leuke foto's sturen. In al die jaren dat jullie nu samen zijn hebben we nog nooit zoveel leuke verschillende foto's van jullie gezien.
Groetjes van ons.

visje

Ik mis de foto's van de lekkere maar dure chocolaatjes...;-). Wat een mooie foto's weer en gelukkig heb je een goede chauffeur en bbq-man bij je. Geniet van het vervolg jullie 2!

karel

Hoi Annemie en Erwin
Het is prachtig om jullie vakantie via deze site te volgen.
Wist dat Noorwegen een mooi land was, maar wist niet dat het zo mooi is.
Blijf maar leuke verhalen schrijven en mooie foto's maken, ik geniet ervan.
Na een dag werken was mijn vakantie gevoel helemaal weg maar door jullie begint het weer terug te komen.
Wens jullie nog veel plezier geniet van de vakantie het land en van elkaar.
Groetjes uit Roermond Karel

oudjes

Hallo, hoeveel cruiseschepen hebben jullie vandaag gezien?
Groetjes vanuit een zonnig Limburg. We hopen dat voor jullie de zon ook schijnt.

godelieve

heerlijk om te lezen en te zien, blijf schrijven waar mogelijk!

oudjes

Veel plezier op het noordelijkste punt van jullie reis.

Richard

Hoi Erwin en Annemie,
Suuper mooie foto's , wat is het toch een mooi land, ik volg jullie avonturen op de voet, blijf vooral doorgaan met het sturen van foto's en jullie belevingen t is erg mooi allemaal, geniet nog lekker van de vakantie en van mekaar ...heel veel groetjes