erwinenannemie.reismee.nl

Afscheid van Akureyri

Hallo allemaal,

Vandaag vertrekken we vanuit Akureyri. Dat betekent helaas ook dat we afscheid moeten nemen van deze leuke koffie- en boekenwinkel (Eymundsson in Akureyri) en dat we dus ook niet weten wanneer we weer wifi hebben. Daarom, speciaal voor jullie, en omdat de warme chocomel, de koffie en de citroencake hier zo lekker zijn, nog even een korte update.

Vrijdagmiddag hebben we nog kunnen constateren dat de hottub het inderdaad doet. En dat moeten jullie maar gewoon geloven, want daar gaan we natuurlijk geen foto’s van plaatsen. Maar het was een hele bijzondere, aangename, warme enrelaxende ervaring.

Zaterdag zijn we naar het Myvatngebied geweest. We zijn begonnen bij de Krafla-vulkaan. Deze was rond 1725 voor het laatst actief. De krater is nu ondergelopen met water in een hele bijzondere blauwe kleur. Iets verder, maar vooral hogerop ligt een veld van altijd rokende formaties, veroorzaakt door lava. We weten even niet wat we zien. Het waaide er behoorlijk, maar we (lees “Annemie”) hebben ons er niet door laten tegenhouden, om vanuit verschillende plaatsten toch weer 600.000 foto’s van te maken.

(Let op de verhouding "Erwinversus geothermische vlakte")

Daarna zijn we doorgereden naar een gebied met borrelende zwavelpoelen. Lijkt me overbodig dat ik daar over ga schrijven dat dat ook indrukwekkend was. Kijk zelf maar even naar de foto’s. En voor een goede ervaring, zou ik er wat rotte eieren bij leggen als je kijkt. Want zo rook het daar ook.

(Ligt het aan mij, of zijn er nog meer mensen die hierPlons degekke kikker in zien?)

De lunch wordt genuttigd in een lokale bistro. We gaan voor roggebrood dat in geothermische gaten wordt gebakken, met gerookte forel uit het meer. Helaas vind Erwin de forel niet zo lekker. Dus…., meer vis voor Annemie. Heel vervelend ;-)
Gelukkig doet de koffie wel zijn werk, en als we weer opgewarmd zijn, gaan we verder.

We sluiten de route af bij kleine pseudo-kraters. Dit zijn kraters die ontstaan zijn uit stoomblaren in de hete lava die ooit over het moeras stroomde. Ik vind het een beetje de “graancirkels van IJsland”. Maar ook deze zijn weer erg gaaf om te zien.

Aan het eind van de dag hebben we eens echt ruig gedaan en zijn we pizza gaan eten Akureyri. Een dappere keuze natuurlijk, na de lunch. Maar gelukkig heeft het vanavond wel goed uitgepakt.

En toen moesten we afscheid nemen van Akureyri, een leuke stad, een mooie omgeving en een super uitzicht. We laten ons verrassen door wat er nog gaat komen. En hopelijk hebben we snel weer internet.

oudjes

Wat weer een indrukken. Jullie hebben pas de helft gezien, wat gaat dat worden na 14 dagen. We hopen dat nog vele mooie momenten komen, maar daar twijfelen we niet aan.

Mam en pap.

Deze tweede serie foto's zijn geweldig.hoe zal het reisverslag samen met de foto's er dan wel uitzien?verder nog een hele mooie week gewenst en veel plezier.
Gr.V. Mam en Pap.