erwinenannemie.reismee.nl

Ribe

Hallo allemaal,

Vandaag hebben we een echt dagje vakantie gehad, waarbij we niks hoefden en alleen maar datgene gedaan hebben waar we echt zin in hadden.
Om te beginnen betekende dat voor Annemie dat ze vanochtend tot 09:40 geslapen heeft. Vervolgens hebben we, op ons gemak, uitgebreid gebruncht.

Vanmiddag zijn we Ribe in gegaan. Dit is het oudste dorpje van Denemarken. Het ziet er leuk uit, ondanks dat het hier ook weer erg rustig is. Het weer staat trouwens ook weer aan onze kant vandaag. Vanochtend heeft het nog flink geregend, maar vanmiddag heeft het zonnetje weer goed haar best gedaan.

Tijdens de enige regenbui die er nog geweest is, zijn wij een museum gaan bekijken. We verwachtten een museum over de Vikingen, maar het was meer een museum over de geschiedenis van Ribe in de tijd van de Vikingen en in de Middeleeuwen. En Ribe is inderdaad een leuke stad, maar blijkbaar weten de mensen dat hier ook. We vinden het een beetje een 'arrogant' museum. Ergens staat gewoon letterlijk geschreven: 'Alle wegen leiden naar Rome, maar Ribe is ook belangrijk'. We kunnen er wel om lachen, maar het is zeker geen museum dat we iedereen zouden willen aanraden. Heel stiekem vonden we het 'kinder-gedeelte' van het museum eigenlijk ook wel het leukste. Hier kon je vanalles vastpakken, aanraken en kinderen konden zich er zelfs verkleden.

Na dit museum en nog een rondje door het centrum, hebben we onszelf getrakteerd op een beker cola en een koffiebroodje. Het was weer afzien...

En daarna was het tijd voor een van de meest favoriete vakantie-bezigheden van Annemie: minigolf!! We hebben een leuke baan weten te vinden, in safari-stijl, waar we ons prima geamuseerd hebben. Helaas zijn we (Annemie) de uitslag een beetje vergeten. Maar ja, het gaat om het spel, toch... ;-)

We sluiten de dag af met een excursie naar een mega-supermarkt. En eenmaal terug in het huisje hebben we weer genoten van een bord spaghetti, en een avondje niks bijzonders.
Als we zo doorgaan, komen we misschien toch nog een beetje uitgerust thuis...

In Scandinavië is de herfst al begonnen

Hallo allemaal,

Vandaag weer een verslag zonder foto's. Het weer was zo slecht, dat er eigenlijk nauwelijs foto's gemaakt zijn.

Vanochtend werden we om 04:00 al wakker van de regen. Dat beloofde al niet veel goeds. Uiteindelijk zijn we rond 05:45 opgestaan, omdat we om 07:00 al bij de boot moesten zijn. Dit is ons waarachtig ook gelukt.

De boot is met een half uur vertraging vertrokken. Het leek er even op dat het weer beter zou worden, en dat de zon weer zou gaan schijnen, maar dat was helaas ook maar van korte duur.
We zijn maar binnen gaan zitten, waar we via een omroepbericht van de kapitein te horen kregen,dat er een stevige wind stond (snelheden tussen de 55 - 65 kilometer per uur), dat de golven zo'n drie meter hoog konden worden, en dat het kon zijn dat we daardoor wat meer beweging konden voelen. De grapjas... We hebben het geweten. We (voornamelijk Annemie) hadden het ook helemaal gehad, tegen de tijd dat we in Denemarken waren. Maar goed, we hebben het gehaald.

In Denemarken hebben we nog drie uur door de stromende regen moeten rijden. Annemie vindt Denemarken een beetje saai (plat, regen en koeien, het lijkt Nederland wel), terwijl Erwin het wel weer heel erg fijn vindt om gewoon een stuk snelweg te kunnen rijden. De camping is weer makkelijk gevonden. En ook hier hebben we weer een leuk huisje, met bubbelbad (dat Erwin op dit moment aan het testen is).

Omdat het al laat in de middag was, en omdat het weer niet echt geweldig is, hebben we vandaag ook niks meer gedaan. Gelukkig zijn de voorspellingen voor morgen iets beter (90% kans op neerslag, in plaats van de 100% die ze voor vandaag voorspeld hadden), dus morgen gaan we Ribe bekijken.

Oh, en we hebben het toch nog steeds naar onze zin hoor. Als ik het verslag zo zelf terug lees, klinkt het wel heel dramatisch, maar we amuseren ons nog steeds prima

Wink

onze laatste dag in Noorwegen

Hallo allemaal,

Vandaag liep een beetje anders dan we gedacht hadden. De planning was om de route langs het Telemarkkanaal te rijden. Dit hebben we ook gedaan, alleen hadden we veel meer kanaal verwacht. Het eerste deel zag er echt spectaculair uit, met alle sluisjes. In totaal zijn het er acht, waarvan wij er vijf bekeken hebben.

Na de laatste sluis, hebben we voornamelijk weer een rit door het binnenland gehad. Niet dat dat vervelend was hoor. Het leek wel een beetje een samenvatting van onze vakantie. We hebben water en bergen gezien, we hebben over kronkelwegen gereden, we hebben watervallen gezien, we zijn door tunnels gegaan en we hebben de wolken in de bergen zien liggen. Het enige wat er nog ontbrak, waren de schapen op de weg, de bergtoppen met sneeuw, en een chagrijnige Noor.

Oh, en we hebben nog een staafkerk gezien, die niet in de steigers stond.

Na een lange rit, zitten we nu weer lekker in ons huis(je). Vanavond hebben we genoten van een heerlijke, maar erg machtige pizza.
Zometeen gaan we onze spullen alvast klaarzetten voor morgen. Vandaag was echt onze laatste dag in Noorwegen (zucht...). Morgen om 08:15 hebben we de boot naar Denemarken. Gelukkig hebben we daar nog een paar daagjes, voordat we weer terug naar het zuiden komen, en weer met het echte leven moeten beginnen...

Frown

Noorwegen was echt 'WAUW' en zodra we thuis zijn, gaan we echt wel gelijk sparen om nog een keertje terug te kunnen komen.

@ Juulke en Jenny; 'farmvillen', wat is dat?? Ik geloof dat we allebei helemaal afgekickt zijn.

@ Karel; heel erg veel beterschap. Hopelijk gaat het snel beter, of wordt in ieder geval de pijn minder.

@ ouders van Peggy: we zijn nu al jaloers op jullie, alsjullie volgend jaar weer naar Noorwegen gaan. En wij nemen zeker een hele stapel mooieherinneringen mee. Leuk dat jullie gereageerd hebben.

@ Karin, dat geldt ook voor jou. En dankjewel voor het compliment.

een "dip-dagje"

Hallo allemaal,

Vandaag hebben we ook weer internet, maar het is een beetje langzaam. Vandaar dat er ook geen foto's bij dit verhaal staan.
Eigenlijk hebben we ook helemaal geen interessante foto's, want vandaag is een beetje een saaie dag. Het is zondag, het regent, het seizoen is echt wel voorbij, dus Noorwegen is uitgestorven.

Vanochtend hebben we wel weer genoten van het ontbijt. Daarna zijn we veilig de staduit kunnen rijden. Zelfs inOslo is er op zondag geen bal te beleven. We zijn veilig in Larvik aangekomen, waar we echt gewoon eencomplete woning tot onze beschikking hebben. (het huisje hier is groter dan het huisje vanAnnemie in de Erensstraat).
Van verveling zijn we nog een stukje gaan rondrijden in de omgeving, waarbij we uiteindelijk inStavern uitgekomen zijn. Hier hebben we even een rondje gelopen, en gelukkig toch nog wat boodschappen kunnen doen.

En de rest van de dag / avond gaan we lekker verder met ons vervelen.

Iemand nog wat leuks, grappigs of spannendste vertellen?

Oslo

Hallo allemaal,

Vandaag een redelijk kort verslag. We zijn in Oslo geweest!

Wink

We zijn begonnen met het veerbootje naar het schiereiland Bygdoy.

Hier zijn we naar het Vilkingskiphuset geweest. Een museum waar de drie best-bewaarde Vikingschepen te zien zijn.

Van hier uit zijn we weer terug gekomen naar het centrum, waar we nog net op tijd waren om een paar oldtimers te zien, die vandaag meereden in de 'Rosetury'.

Vervolgens hebben we nog over en door Fort Akershus gelopen. Helaas hadden we hier geen tijd meer om het bijbehorende museum te bekijken, maar dat doen we dan wel een andere keer.

Hierna zijn we, voor de laatste keer, bij Egon gaan eten. Het was weer heerlijk.

En na het eten zijn we nog even naar het Koninklijk Paleis gelopen. We konden nog net niet aanbellen, zo dicht konden we bij de ingang komen.

Al met al hebben we weer een geweldige dag gehad. Alleen zijn we nu echt 'kapot'. We gaan nog lekker wat drinken, en dan kruipen we weer in het grote bed, waar we afgelopen nacht ook zo heerlijk in geslapen hebben.

Oslo en de voorliggende dagen

Hallo allemaal,

De afgelopen dangenhadden we geen internet tot onze beschikking, dus jullie hebben weer even moeten wachten op deze update. Het huisje waar we in de nacht van dinsdag op woensdag hebben geslapen is unaniem verkozen tot het leukste huisje tot nu toe. Stiekem vonden we het ook wel jammer dat we hier weer weg moesten.

We hadden een korte rit voor de boeg (78 kilometer), dus we hebben ook niet echt haast gemaakt. Onderweg zijn we bij de eerste de beste toeristische attractie gestopt. Dit bleek de 'Varstigen' te zijn, oftewel 'The old king road'. Een weg waar vroeger gebruik van werd gemaakt. De eerste meldingen van deze weg zijn uit 1182. We besluiten deze een eindje te wandelen. Als we hem helemaal zouden moeten lopen, zouden we wel een paar dagen onderweg zijn. Het was weer een flinke klim. Maar het uitzicht, vul het zelf maar in; w...!!!

Dik anderhalf uur later zijn we weer onderweg naar Dombas. Hier stoppen we eerst in het centrum, waar we optimaal genieten van het zonnetje en 3 bollen ijs. We zien echt af, hier in Noorwegen. Vervolgens kopen we onze eerste trol (speciaal voor Annemie), bekijken de plaatselijke VVV en besluiten eerst de camping te gaan zoeken. Deze is weer makkelijk gevonden.

En de rest van de dag, doen we helemaal niks!! Erwin doet een welverdiend middagdutje, terwijl Annemie buiten op de veranda de Viva leest (die ze vanuit Nederland meegenomen heeft). Heerlijk.

Het enige wat we jullie van deze dag nog even willen laten zien, is de 'meest-chagrijnige-Noor' die we tot nu toe tegengekomen zijn.

We moesten even wachten bij wegwerkzaamheden. Annemie had deze foto al lang gemaakt, voordat ze nog een foto maakte met alleen maar het bordje. Komt die man zwaar gefrustreerd naar de auto gelopen om te vertellen dat ze die foto direct moest verwijderen. Nadat we hem uitgelegd hebben dat het alleen maar om het bordje ging, en nadat we hem de foto hebben laten zien, was het uiteindelijk dan toch goed. Maar hij is ons al die tijd toch nog goed in de gaten blijven houden. Hij moest eens weten, dat we nu speciaal voor hem een plekje gereserveerd hebben op deze site...

Donderdag hadden we ook geen internet. Dat is jammer, want het was wel een hele bijzondere dag. We zijn naar Lillehamer geweest, waar we een kijkje hebben genomen bij de skischans. We waren al diep onder de indruk van de schans zelf en we wilden net met de stoeltjeslift naar boven gaan, toen er opeens een mannetje voorbij kwam in een skibroek, met een helmpje op de kop en een paar latten onder de arm. Waarschijnlijk zijn we net tijdens een training aangekomen, want er wordt vandaag echt gesprongen. Een raar idee, als je bedenkt dat het 19 graden is, en er geen vlokje sneeuw te vinden is.

Vervolgens zijn we nog even gaan kijken bij de schietbaan van de biatlon. En het lijkt wel alsof de plaatselijke VVV ons volgt, want ook hier komen net twee mensen aan om te trainen. We kunnen dus rustig bekijken hoe dat schieten (en met name het 'gaan liggen' en het 'weer opstaan') geoefend wordt.

Daarna is het tijd om de camping op te gaan zoeken. Deze is na vijf minuten al verkozen tot de minst-favoriete camping tot nu toe. Het huisje is niks mis mee, behalve dat de buitenkant misschien een likje verf kan gebruiken, maar het sanitair gebouw stinkt, en de ligging is echt verschrikkelijk. Je hebt wegrestaurants, maar wij hebben een 'wegcamping'. De camping ligt gewoon echt aan de 'snelweg'. Dat wordt dus niet in de pyjama naar het sanitair gebouw lopen. Gelukkig is het maar voor één nachtje.

We gaan nog even naar Lillehamer zelf. Het stukje stad dat wij gezien hebben, ziet er weer erg leuk uit. En ondanks dat ze hier ook een Egon hebben, eten we vanavond toch gewoon lekker spaghetti in ons hutje, waar onze pannen hun première beleven.

En vandaag is de dag dat we alle Noren gevonden hebben. Blijkbaar houden ze zich allemaal op in Oslo.
Vanochtend zijn we eerst nog in Hamar naar het stadion gaan kijken. Dit is hèt stadion, waar ook altijd de schaatswedstrijden gereden worden. We mogen zelfs even binnen kijken. Jammer genoeg ligt er geen ijs, maar het is zo ook al indrukwekkend genoeg. Helaas heeft Hamar geen plaatselijke VVV, dus vandaag zullen we het even met onze eigen fantasie moeten doen. Maar dat lukt prima, en we weten zeker dat we hier ook nog wel een keer zo'n schaatstoernooi mee willen maken. Mochten er nog liefhebbers zijn om mee te gaan, begin maar alvast te sparen...

Vanuit Hamar zijn we doorgereden naar Oslo. De weg er naar toe was eigenlijk best saai. In verhouding was het erg vlak. En Oslo zelf is echt druk!! Daar waar we de afgelopen dagen soms het idee hadden dat we de enige twee mensen in dit land waren, zijn we nu weer een piepklein onderdeeltje van de massa. Het hotel is super. We hebben een groot tweepersoons bed, waar we het liefst meteen in zouden duiken. Maar we willen Oslo natuurlijk ook zien. Vanmiddag hebben we over de Karl Johans Gate gelopen (de bekendste en drukste straat van Noorwegen), we hebben het parlementsgebouw gezien, we hebben de Domkirke van binnen en van buiten bekeken, we hebben over het dak van de Opera van Oslo gelopen, we hebben de boten in de haven bekeken en we hebben het gemeentehuis en het Nobel peace center gezien. En toen vonden de voeten het wel weer goed geweest.

We zijn terug gegaan naar het hotel, waar we vanavond gebruikmochten maken van een licht diner. Nou, dat 'licht' viel we mee. We hebben genoten van curry, schnitzels en verschillende soorten salades. Het avondeten was trouwens op zolder, waar we ook 24 uur per dag gratis koffie, thee en fruit kunnen krijgen. Het contrast met gisterenavond had niet groter kunnen zijn. We gaan dan ook lekker verder genieten van deze luxe. Morgen is weer een drukke dag.

Het was trouwens wel heel erg leuk om al jullie reacties te lezen. Blijf daar vooral mee doorgaan... ;-)

@oudje; We hadden geen internet, dus waarom zouden wij moeten denken dat er iets aan de hand was. We zijn wel benieuwd waar jullie naar toe gaan.

@P en M uit O; voor jullie ook alvast een hele, hele, hele fijne vakantie. Doe Gretel maar de groetjes van ons.

Oppdal

Hallo allemaal,

Ook vandaag hebben we weer internet en gelukkig voor jullie is het hier wat sneller. Dat betekent dat we ook weer foto's kunnen plaatsen. We hebben de foto's weer in de verhalen geplakt. Maar voor degene die alleen de foto's willen zien, dit kan bij 'foto's' onder het mapje 'foto's die jullie nog van ons tegoed hadden'.

Vandaag zijn we weer op tijd opgestaan, ondanks dat we maar een kort stukje hoefde te rijden. Tijdens het opruimen komen we er achter hoe vies dit huisje eigenlijk is. Van alle huisjes was dit eigenlijk wel het minste, enondanks datwas ook dit ook een gezellig huisje. Maar goed, als het al vies is, hoeven wij ook niet meer te poetsen.

We rijden, tussen de buien door, naar Oppdal, waar we eerst naar Vang gaan. Hier is de grootste Viking-begraafplaats van Noorwegen, met 750 graven uit het IJzeren Tijdperk van 800 tot 1000 na Christus. Ondanks de regen gaan we toch kijken. Helaas blijken de informatiebordjes weg te zijn, waardoor we geen idee hebben wat we (moeten) zien. Dat geeft ons dan weer het gevoel dat onder iedere steen best wel eens een Viking zou kunnen liggen...

(Jawel, ook in Noorwegen kennen ze 'rood-met-witte-bolletjes...)

Na de begraafplaats gaan we richting de camping. Vandaag hebben we wel weer een gezellig en schoon huisje, met hele lieve ouders van de eigenaar. Ondertussen is de zon trouwens ook weer gaan schijnen, en is het rond de 17 graden. We rijden richting een plek waar wij verwachten houtbewerkers in actie te kunnen zien, maar het ziet er niet echt toegankelijk uit. Dat wordt het dus niet vandaag.
Dan rijden we maar naar Magalaupet. Hier loopt een rivier door het smalste gedeelte van de vallei. De kloof is maar 1,5 meter breed. En het zal wel afgezaagd gaan klinken, maar WAUW!!

Onze laatste excursie van vandaag gaat naar de mega-coop, om onze boodschappen te doen. We hebben even overwogen om te barbecueën, maar het regent alweer. We kiezen vandaag voor tomaat met ei.

Het was weer een mooie dag, ondanks dat erg duidelijk te merken is dat het seizoen afgelopen is. We hadden nog graag een eland-safari willen maken, een muskus-os safari willen maken, of met de kabelbaan naar boven willen gaan, maar dat zat er helaas niet in. Dat geeft ons dan wel weer gelijk een nieuwe reden om echt nog een keer terug te komen naar Noorwegen...

PS. We zien dat alle verhalen gemiddeld zo'n 30 keer gelezen worden. Dit vinden wij natuurlijk super. Maar we zijn zo verschrikkelijk benieuwdwie jullie nou allemaal zijn (behalve onze meest trouwe fans)... Laten jullie voor een keertje ook even een berichtje achter, nadat je dit verhaal gelezen hebt??

Trondheim

Hallo allemaal,

Voor iedereen die zijn best gedaan heeft om een beetje zon deze kant op te sturen: Bedankt!!

De voorspellingen voor vandaag waren 13 graden en regen, en we kregen 20 graden en zon. We hebben dus een heerlijke dag gehad.

Vandaag hebben we de hele dag door Trondheim gelopen. Ook dit is weer een erg mooie stad. Helaas voor jullie zitten we nog steeds op dezelfde camping, dus we kunnen jullie nog steeds geen foto's laten zien

Frown

In Trondheim hebben we de Onze-Lieve-Vrouwe kerk van buiten bekeken, we hebben de Nidaroskathedraal van buiten en van binnen bekeken (wauw!!),we hebben een tentoonstelling bekeken over de monarchie door de jaren heen, we hebben een 'oorlogs- en verzetmuseum door de jaren heen' bekeken, we hebben we hebben heerlijk geluncht met een broodje zalmfilet, we zijn langs de kleurige pakhuizen gelopen, we hebben een cruiseschip van dichtbijbekeken (de Luna van rederij Aida), we zijn door de winkelstraat gelopen en uiteindelijk zijn we geeindigdbij Egon, ons nieuwefavoriete restaurant, dat we vorige week in Kristiansand al ontdekt hadden.

En geloofhet of niet, maar op de terugweg begon het weer te regenen.Het voordeel daarvan is wel dat we nu eindelijk weten waar de regenboog begint. Deze begint in een fjord bij Trondheim. En niks, pot met goud of troetelbeertjes, maar gewoon water, aan het begin van de regenboog. Maar wel een erg mooi gezicht!

Annemie schrijft nog even haar verslag, terwijlErwin deene sudoku na de andere sudoku maakt,en dan zit deze dag er ook alweer op.

Morgen gaan we naar Oppdal. Het schijnt dat we daar trollen kunnen vinden. We zijn benieuwd...